CampusOnline – Uutta kohti
Muistan kuulleeni CampusOnlinesta ensimmäisen kerran ensimmäisten korkeakoulupäivieni aikana, kun opinto-ohjaajamme nosti tämän opiskelumahdollisuuden esiin. Hän taisi kannustaa meitä uusia opiskelijoita aika kovastikin opiskelemaan kursseja tuon portaalin kautta.
Olin silloin hyvin pelokas ykkönen, joten päätin antaa ensimmäisen vuoden mennä ikään kuin omalla painollaan. Toisin sanoen, en ottanut mitään ylimääräistä. En nimittäin halunnut missään nimessä sitä, että joutuisin keskeyttämään kurssin voimavarojen loppumisen vuoksi.
Päätin yrittää ja testata uutta
Tilanne muuttui kokonaan toiseksi kesän lähestyessä. Meidän opinnoissamme oli käynyt niin hassusti, että kevät oli ollut aika rentoa aikaa, joten tuumailin, että tässä on nyt olemassa riski, että menetän otteen ensi syksyä ajatellen. Mieleeni muistui jokin, minkä olin kuullut lukukauden alussa. Etsin ja löysin CampusOnlinen tarjottimeen vievän linkin koulumme sivuilta ja aloin tutustua hyvissä ajoin sen tarjontaan.
Minua suoraan sanoen jännitti hieman. Tiesin, että kaikki kurssit, jotka opiskellaan tämän portaalin kautta, ovat verkkokursseja. Menneisyyteni verkkokurssien kanssa ei ole ollut järin loistelias. Olen ehkä opiskellut yhden tai kaksi verkkokurssia aiemmin, ja ainakaan toista en vienyt loppuun asti. Nyt kuitenkin päätin yrittää uudestaan.
Pääasiallinen syyni, miksi ylipäänsä halusin kesäopintoja, oli juurikin se, etten halunnut rytmini aivan kokonaan ruostuvan loman aikana. Toinen syy oli se, että halusin viedä opintojani eteenpäin, mikäli mahdollista. Kolmas pointti taisi liittyä siihen, että kesäsuunnitelmistani huolimatta (ja ehdottomasta levon tarpeesta), halusin jotain, joka jollain tapaa siltikin rytmittäisi päiviäni. Ainakin osan kesää. Ja neljäs syy oli se, etten onnistunut saamaan kesätyöpaikkaa.
Mitä siis valitsin CampusOnlinesta?
Koska kirjastoalaan liittyviä opintoja oli aika vähän tai ei lainkaan tarjolla, päätin ottaa seuraavaksi parhaan vaihtoehdon. Valintani koostuivat kahdesta kielikurssista, englannista ja ruotsista, sekä hyvinvointiin liittyvästä opintokokonaisuudesta. Kielet keskittyivät pääasiassa verkkokieleen ja tuottamiseen verkossa, minkä näin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi ajatellen omaa tutkinto-ohjelmaani. Ehkä eniten haastetta aiheutti se, että jouduin käyttämään sanastoa, joka ei ollut minulle entuudestaan kovin tuttu. Tämä oli erittäin selvää ruotsin kohdalla. Hyvinvointikurssin valitsin lähinnä siksi, että halusin oppia ja tietää lisää asioita, jotka voisivat vaikuttaa positiivisesti opiskeluuni.
Tässä on kaikessa lyhykäisyydessään kerrontaa siitä, mikä motivoi minua tarttumaan tähän uudenlaiseen opiskelumuotoon sekä myös hiukan siitä, että mistä kuulin tästä portaalista. Seuraavassa tekstissäni kerronkin sitten, olenko kokenut saaneeni hyötyä CampusOnlinesta ja saatan jopa sanoa muutaman sanan siitä, millaista opiskelu tässä ympäristössä on. Kuulemiin tältä erää!
Kuka minä olen?
Olen Kevin Svanström, tällä hetkellä kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelija Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Olen alun perin vantaalainen, ja muuttanut noin puolitoista vuotta sitten Seinäjoelle. Harrastan intohimoista lukemista, pidän elokuvien katsomisesta ja tietokoneella pelaamisesta. Olen myös vähän kerrassaan aloittamassa kirjastobongaamista eli käyn tutustumassa uusiin kirjastoihin siten kuin minulle on mahdollista. Olen myös aiemmin harrastanut kirjallista tuottamista, mutta se on nyt vähän jäänyt opintojen vuoksi.