Kevät | Täynnä
Opintojakson nimi Uudistuva johtajuus
Opintojakson ajankohta 16.01.2023 - 14.05.2023
Korkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Opintojakson kieli Suomi
Opintopisteet 5 OP

Opintojakson ala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Opettaja Kari Jaatinen
Email
Tarjotaan avoimen opiskelijoille Maksullinen
Taso YAMK

Ilmoittautumiskäytäntöihin liittyvät kyselyt
Ilmoittautumisaika 21.11.2022 - 06.12.2022

Uudistuva johtajuus

16.01.2023 - 14.05.2023

Opintojakson kuvaus

Opintojakson tarkoitus on oppia ymmärtämään ja omaksumaan ne johtajuusosaamisen ja tunneälykkyyden keinot sekä vuorovaikutustaidot, joilla organisaatiot ja niiden henkilöstö menestyvät kansainvälisessä ja digitaalisessa toimintaympäristössä.

Opintojakson osaamistavoitteet Ymmärrät eri johtajuusteorioita ja malleja sekä niiden eroja sekä osaat soveltaa niitä käytännön työhön. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Tunnistat ja arvioit johtajuuden, tunneälykkyyden ja vuorovaikutustaitojen osaamistasi ja hyötyjä sekä nimeät keskeisen kehittämiskohteesi. Kokeilet käytännön dialogitaitoja vuorovaikutuksessa ja keskusteluissa.

Edeltävyysehdot

AMK-tutkinto

Arviointikriteerit

Arviointiasteikko 0-5

Välttävä 1 Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

Tyydyttävä 2 Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Hyvä 3 Analysoit johtajuuden olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Analysoit tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä sekä ymmärrät, miten voit hallita omia tunteita. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Analysoit perustellen tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkitystä. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Kiitettävä 4 Jäsennät johtajuuden ja tunneälykkyyden keskeisistä teorioista ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität tunneälykkyyden keskeisiä taitoja tulkiten ja johtaen tunteita. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Pohdit johtajuutta ja eettisyyttä tasa-arvoisuuden näkökulmasta. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.

Erinomainen 5 Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa johtajuudesta ja tunneälykkyydestä omaan organisaatioosi. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä johtajuuden tutkimustietoa. Määrittelet keskeiset johtajuusteorioiden erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta johtajuuden näkökulmasta. Luot suunnitelman ja testaat miten omaa tai organisaation tunneälykkyyttä voit parantaa. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti johtajuuden ja tunneälykkyyden kehittämisen prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Reflektoit johtajuutta ja eettisyyttä yhteiskunnallisella tasolla. Arvioit oman johtajuus- ja vuorovaikutusosaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.

Opintojakson työskentelytavat ja aikataulutus

Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille. Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan. Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.