CampusOnline – millaista siellä on?

Tässä toisessa blogikirjoituksessani käsittelen hieman omia kokemuksiani CampusOnlinen kautta opiskelusta, kerron mahdollisista haasteista ja annan vielä lopuksi joitain vinkkejä opiskeluun tämän portaalin kautta. Eiköhän aloiteta!

Opiskelu CampusOnlinessa 

Ensi alkuun opiskelu tämän alustan kautta tuntuu hyvin pitkälle samalta kuin mikä tahansa muukin verkko-opiskelu. Asiaa helpotti suunnattomasti, että oppimisympäristönä oli sama, jo tutuksi tullut Moodle, eikä aikaa mennyt uuden alustan käytön opetteluun. 

Riippuen luonnollisesti kursseista, opiskelu voi edetä hieman eri tahtiin ja -lailla. Usein on kuitenkin jonkinlainen aloitustehtävä, jossa pitää esitellä itsensä, kertoa omasta opiskelustaan ja ehkä hieman harrastuksistaan. 

Alkuesittelyjen jälkeen vauhti riippuu pitkälti opiskelijasta itsestään. Toki, kurssilla saattaa olla jonkinlaiset aikaraamit, joiden aikana se pitää suorittaa. Omat kurssini oli rakennettu siten, että englanti piti suorittaa juhannukseen mennessä, ruotsi oli toivottavaa saada valmiiksi ennen seuraavaa lukukautta ja hyvinvointikurssi kesäkuun toisen viikon loppuun mennessä. 

Kurssitehtävät vaihtelivat verkkotenteistä keskusteluihin keskustelupalstoilla muiden opiskelijoiden kanssa pitempiin esseisiin. Joillain kursseilla saattaa olla laajempi lopputyö. Joissain tapauksissa, esimerkiksi kielikursseilla, saattaa tehtävänä olla jonkinlaisen videoaineiston tekeminen. 

Haasteita CampusOnline-opiskelussa? 

En itse löytänyt kovin monia haasteita tästä opiskelutavasta. Näen haasteita kenties eniten ajassa, aikatauluttamisessa ja ajanhallinnassa. Tämä voi olla erityisen vaikeaa juurikin kesäperiodilla. Jossain mielessä näen myös sen haasteena, että ote alkaa lipsumaan. Tästä seuraava askel on viivyttely. 

Toisaalta, tilanne voi olla aivan päinvastainen. Opiskelija voi nähdä, että hän kykenee suorittamaan useamman CampusOnline-kurssin, mutta kannattaa ehkä pitää mielessä oma tutkinto-ohjelma. Ideana on kuitenkin hankkia ja suorittaa sellaisia opintoja, jotka tukevat omaa alaa. 

Vinkkejä ja kenelle soveltuu 

CampusOnline-verkkokursseja valitessa kannattaa olla aikaisin liikkeellä. Mikäli mahdollista, kannattaa mennä tekemään valinnat mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ilmoittautumien on avautunut. Toinen vinkkini on se, että vaikka näille kursseille olisi varattu tavallista enemmän aikaa, kannattaa ne silti tehdä järjestelmällisesti ja reippaaseen tahtiin. 

Kolmas vinkkini koskee juurikin sellaisia kursseja, joihin on sisällytetty keskustelemista muiden opiskelijoiden kanssa. Tämä voi tuntua toisinaan hyvinkin jännittävältä ja vaikealta, mutta ehdotukseni on, että kirjoittaa vain jotain. Kannatan toisaalta ajatusta siitä, että lähtee rohkeasti mukaan keskusteluihin muiden opiskelijoiden kanssa. Usein nämä eivät opiskele samaa alaa kuin itse ja siten voi syntyä rikasta ajatusten vaihtoa ja oppimista.  

Mielestäni opiskelu CampusOnlinessa sopii erityisen hyvin sellaisille opiskelijoille, jotka haluavat viedä opintojaan eteenpäin nopeammassa tahdissa, haluavat täydentää tutkintoaan tai osaamistaan muuten ja ovat kiinnostuneita oppimisesta. Se sopii myös sellaisille opiskelijoille, jotka haluavat käydä jonkin kurssin, jota ei välttämättä ole oman korkeakoulun tarjonnassa, mutta se voi löytyä jostain muualta. CampusOnlinen kautta opiskelu sopii vielä sellaisille, jotka haluavat kenties luoda uusia suhteita muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa, toisin sanoen verkostoitua. Toisaalta, jos on hieman introvertti, ei tarvitse sillä tavoin jännittää kohtaamisia muiden kanssa, sillä kaikki opiskelu ja keskustelu tapahtuvat verkossa. 

Kuka minä olen? 

Olen Kevin Svanström, tällä hetkellä kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelija Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Olen alun perin vantaalainen, ja muuttanut noin puolitoista vuotta sitten Seinäjoelle. Harrastan intohimoista lukemista, pidän elokuvien katsomisesta ja tietokoneella pelaamisesta. Olen myös vähän kerrassaan aloittamassa kirjastobongaamista eli käyn tutustumassa uusiin kirjastoihin siten kuin minulle on mahdollista. Olen myös aiemmin harrastanut kirjallista tuottamista, mutta se on nyt vähän jäänyt opintojen vuoksi.