TAVOITTEET
Opintojakson suoritettuasi sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä siihen, miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.
Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin. Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.
SISÄLTÖ
Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian ja sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa, sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.
Hyväksytty/Hylätty
Opetusmenetelmät:
Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajoja pienryhmissä ja asiantuntijaluentoja. Keskeisin osa oppimistasi on oma toimintasi ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten luennot ja työpajat) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.
Opintojakson koodi on SZXX2012-3020. Katso koodilla opintojakson webinaarien aikataulu osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.