Non-stop
Course name Basics of marketing law
Course date 31.01.2024 - 31.08.2024
Institution XAMK University of Applied Sciences
Course language Finnish
Credits 5 ECTS credit

Field Business HUB
Teacher Xamk lehtori
Email
Available for open UAS Chargeable
Level Bachelor

Queries related to enrolment practices
Enrolment period 06.11.2023 - 26.05.2024
Implementation plan
Enrol
OPEN UAS Enrolment

Basics of marketing law

31.01.2024 - 31.08.2024

Course description

Tavoitteet: Osoitat perehtyneisyyttä markkinointia koskevaan suomalaiseen lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin sekä kuluttajamarkkinoinnin että business to business -markkinoinnin kannalta tarkastellen. Tunnistat Kuluttajansuojalain ja Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain ja niiden mukaisen oikeuskäytännön tärkeimmät määräykset. Olet perehtynyt markkinoinnissa eteen tuleviin tekijänoikeuskysymyksiin ja markkinoinnin valvonta- ja seurantajärjestelmiin sekä henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Sinulla on valmiudet arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta. Tunnistat ja osaat kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon. Sisältö:
  • Mitkä ovat kuluttaja- ja B2B-markkinoinnin keskeiset säännöt?
  • Millaisia toimialakohtaisia markkinoinnin säännöksiä on?
  • Miten suojataan brändejä, tuotteita ja palveluja?
  • Mitä ovat kilpailijoihin kohdistuvat moitittavat markkinoinnin menettelyt?
  • Miten henkilötietoja voidaan käyttää markkinoinnissa?
  • Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta markkinoinnista?

Prerequisites

Assessment criteria

Tenteistä kerätty yhteispistemäärä. Maksimipisteet 100 pistettä, hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.

Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavilla osa-alueilla:

  • Tunnet markkinointijuridiikan perussäännöt.
  • Osaat käyttää asiantuntevasti markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
  • Osaat tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
  • Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta.

Course way of working and time table

Opintojakso suoritetaan neljällä erillisellä tentillä. Näistä tenteistä kolme on tietyssä järjestyksessä suoritettavia ja vaativuudeltaan lisääntyviä monivalintatenttejä. Neljäs tentti on aineistotentti, jonka kysymyksiin vastataan kysymyksen yhteydessä annettavan aineiston perusteella. Kaikkien tenttien aikataulut on ilmoitettu opintojakson Learn-sivuilla. Tentit ovat vapaasti suoritettavissa opiskelijan oman valinnan mukaan tietyn aikataulun mukaisesti. Tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä.

Course info

Ensimmäinen aloitus on 31.1.2024. Tämän jälkeen opiskelija pääsee aloittamaan opinnot noin yhden (1) viikon sisällä opinnoille ilmoittautumisen jälkeen. Opintojakson (arvioitu) suoritusaika on kolme (3) kuukautta. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 26.5.2024.

Course additional info

Opiskelumateriaali:

  • Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022. Kirja on saatavilla myös e-kirjana
  • Erillisen aineistotentin yhteydessä ilmoitetut/osoitetut materiaalit.
  • Markkinointiin liittyvät Learn-alustalla ohjeistetut itsesääntelyohjeet
  • Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Tämä opintojakso soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä (ja pohjatiedoiksi) erityisesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin painottuvan ja sisällöltään sekä opintovaatimuksiltaan kevyemmän opintojakson “Sosiaalisen median markkinointijuridiikan perusteet” (3 op) kanssa.