Opintojakson nimi
Nonprofit-organisaation markkinoinnin kehittäminen
Opintojakson ajankohta
20.01.2025 - 27.04.2025
Korkeakoulu
Turun ammattikorkeakoulu
Opintojakson kieli
Suomi
Opintopisteet
5 OP
Opintojakson ala
Kaikille aloille soveltuva, Humanistinen ja kasvatusala, Kulttuuriala, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala, Yrittäjyys
Opettaja
Markkinoinnin lehtori Minna Teittinen
Tarjotaan avoimen opiskelijoille
Maksullinen
Taso
AMK
Opintojakson kuvaus
Osaamistavoitteet:
Haluatko kehittää markkinoinnin osaamistasi nonprofit-organisaatioiden kiehtovassa maailmassa? Nonprofit-organisaatiolla tarkoitetaan yrityksiä/yhdistyksiä/järjestöjä/organisaatioita, joiden ensisijaisena tarkoituksena ei ole tuottaa taloudellista voittoa vaan joilla on jokin muu erityinen tavoite tai missio. Nonprofit-organisaatioita ovat esim. urheilu- ja harrastusseurat, ympäristö- ja hyväntekeväisyysjärjestöt, erilaiset yhdistykset, kulttuuritoiminta jne.
Opintojakson suoritettuasi olet oppinut mm. tuntemaan nonprofit-markkinoinnin erityispiirteet, mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa, miten nonprofit-organisaatioiden markkinointia kannattaa suunnitella sekä tunnet erilaisia markkinointi- ja viestintätapoja, jotka soveltuvat nonprofit-organisaatioille. Osaat analysoida, ideoida ja kehittää uusia markkinointiviestinnän keinoja paitsi teoriassa, myös käytännön tasolla.
Sisältö:
Opintojaksolla perehdytään nonprofit-markkinointiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.
Teoriatasolla aihepiiriä tarkastellaan seuraavista näkökulmista:
* mitä ovat nonprofit-organisaatiot
* mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa
* markkinoinnin suunnittelun merkitys nonprofit-organisaatiossa
* millaista markkinoinnillista yhteistyötä voidaan tehdä
* markkinoinnin eettiset kysymykset
Käytännön tasolla sovelletaan teoriaa tekemällä pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma analysoimalla ja kehittämällä jonkin itse valitun nonprofit-organisaation markkinointia.
Edeltävyysehdot
Markkinoinnin perusteiden hallinta edesauttaa tehtävien suorittamisessa, mutta ei ole välttämätöntä.
Arviointikriteerit
H-5
Tehtäväkohtaiset ohjeet ja arviointikriteerit ItsLearning-alustalla. Opintojakso arvioidaan sen päättymisen 27.4.2025 jälkeen. Lopullinen arvosana muodostuu osien 1 ja 2 keskiarvosta. Tehtävistä ei anneta erillistä palautetta.
Opintojakson työskentelytavat ja aikataulutus
Opintojakso toteutetaan verkossa ItsLearning-alustalla, joten voit edetä itsenäisesti ja omaan tahtiisi ajasta ja paikasta riippumatta. Materiaalit ja tehtävät avataan opintojaksolle hyväksytyille 15.1.2024. Tehtävien palautus ItsLearning-alustalle 15.4.2024 mennessä.
Opintojakson lisätiedot
Pirjo Vuokko: Nonprofit-organisaatioiden markkinointi (Sanoma Pro Oy, 2010) sekä muu omavalintainen nonprofit-organisaatioiden markkinointiin liittyvä materiaali.
Ilmoittautumistiedot
Opiskelijakiintiöt:
- Turku AMK: 25 opiskelijaa
- Muut AMK:t: 20 opiskelijaa
- Avoin AMK: 5 opiskelijaa
Turun AMK:ssa on käytössä ristiinopiskelupalvelu, joten ilmoittaudu omassa Pepissä/Pakissa kotikorkeakoulun ohjeiden mukaisesti. Apua ilmoittautumiseen saat tarvittaessa campusonline@turkuamk.fi